Fanen “Organisasjon” gir en kort oversikt over din organisasjon i Feide.
Feide-administratorer: Legge til, oppdatere eller fjerne administratorer i Feide
Under “Kontaktpersoner” finner du en oversikt over hvem som er Feide-administratorer i din organisasjon. Her kan du også fjerne og legge til nye administratorer. Pass på at detaljene om hvem som er administrator til enhver tid er oppdatert.
Slik legger du til en ny administrator:
1. Tykk “Endre” under “Kontaktpersoner”
2. Velg “Ny kontaktperson”
3. Opprett brukeren med Feide-brukernavnet til den nye administratoren.
Endre informasjon om organisasjonen
Ønsker du å endre eller legge til ny informasjon om organisasjonen, trykk “Endre” under “Informasjon om vertsorganisasjonen”.
Hvis du legger til eller endrer kontaktpunktet for brukerstøtte, er det viktig at du tenker over hvordan dere ønsker å bli kontaktet av sluttbrukere om for eksempel glemt passord, problemer med innlogging eller andre Feide-relaterte spørsmål. Adressen dere oppgir vises på feide.no/brukerstotte og Feides innloggingsvindu under “Glemt brukernavn eller passord?”
Det er ikke anbefalt å legge til enkeltpersoners e-postadresser, men heller en fellesadresse som flere personer besvarer, for eksempel til lokal IT-support i organisasjonen.
Administrere sterk autentisering
Det er Feide-administratoren som i kundeportalen administrer hvilke tjenester som har behov for sterk autentisering og hvilke brukere som må logge inn med sterk autentisering for å få tilgang til tjenesten. Du kan enten kreve at alle brukere skal logge inn med sterk autentisering, alle ansatte eller enkeltbrukere som er definert i organisasjonens brukerkatalog.
For å ta i bruk sterk autentisering i Feide, må dette først bestilles i kundeportalen. Når dere har signert og sendt Uninett avtalen, gir vi dere tilgang slik at dere kan ta i bruk sterk autentisering. Dere må selv sette opp metoden dere ønsker å benytte, oppfylle de tekniske kravene og velge hvilke tjenester som skal benytte sterk autentisering.
For å aktivere sterk autentisering, gå til den aktuelle tjenesten under “Tjenester”-fanen eller “Sterk autentisering under “Organisasjon”-fanen. Merk at for de tjenester dere velger skal ha sterk autentisering, vil det ikke være mulig å logge på for brukere som ikke har satt nødvendige attributter i Feide-katalogen. Vær derfor helt sikre på at alt er klart på deres side før dere aktiverer, slik at ingen brukere får utilsiktede problemer. Test om sterk autentisering fungerer ved at brukeren logger seg inn på denne siden: two-factor-test.feide.no/
LES MER: Sterk autentisering i Feide
Fusjonsløsningen
Når to vertsorganisasjoner slår seg sammen, vil det i en overgangsperiode være behov for å håndtere identiteter fra både tidligere og ny organisasjon i ulike systemer. Dette har Feide-laget en løsning for. Teknisk dokumentasjon for konfiguerering av fusjonsløsningen i kundeportalen finnes på docs.feide.no.
LES MER: Feides fusjonsløsning