Innføring av Feide

For å innføre Feide må en vertsorganisasjon:

  • Etablere gode rutiner for å sikre at personopplysninger er oppdaterte og konsistente.
  • Få på plass egnede tekniske løsninger rundt håndtering av personopplysningene. Poenget med de tekniske løsningene er å forenkle og standarisere registering og vedlikehold av personopplysninger. Les mer om dette under Teknisk.
  • Inngå avtale med Feide.

Mer informasjon om hvilke krav Feide stiller til vertsorganisasjoner finnes i brosjyren Krav til en vertsorganisasjon i Feide.

En innføring i hvordan man kan implementere og oppnå god identitetsforvaltning gjennom datavask og rutiner for behandling av personinformasjon finnes i brosjyren Datavask og rutiner - beste praksis.

For skoleeiere i grunnopplæringen anbefaler vi Senter for IKT i utdanningen sitt nettsted og "Innføre Feide hos skoleeier", som gir en grundig beskrivelse av stegene man må gjennom for å bli vertsorganisasjon i Feide.

Bli Feide-godkjent

For å kunne ta i bruk Feide-pålogging på en tjeneste, må vertsorganisasjonen

  1. Signere Feide-kontrakt
  2. Gjennomføre test av teknisk løsning
  3. Melde inn administratorer med Feide-brukernavn
  4. Melde inn informasjon om brukerstøtte. Skjermbildet til høyre viser hvordan informasjon om brukerstøtte kommer til syne når brukeren trykker "Glemt brukernavn og passord?". Vi godtar følgende kontaktpunkter:
    • URL til en hjemmeside med mer informasjon
    • E-postadresse til hjelpdesk (merk IKKE til enkeltperson)
    • Telefonnummer til hjelpdesk (merk IKKE til enkeltperson)
    • Merk at vi IKKE har mulighet til å legge inn annen tekst