Beste praksis for brukerstøtte

For brukerne er det viktig å få rask hjelp når innloggingen med Feide ikke fungerer. Brukerstøtte knyttet til innloggingsproblemer skal gis fra vertsorganisasjonene. 

Det er derfor viktig å gi god informasjon om hvor de kan få hjelp, for å unngå unødvendig frustrasjon og lang ventetid.

Vi har laget en rekke anbefalinger til hvordan dere kan gi god brukerstøtte til brukerne.
 

Oppdater kontaktinformasjonen til brukerstøtte

Brukerne finner kontaktinformasjon til lokal brukerstøtte ved å søke på vertsorganisasjonen sin på feide.no/brukerstotte og på Feides innloggingside. Det er derfor viktig å holde denne informasjonen oppdatert.

Kontroller om kontaktinformasjonen er korrekt

Start med å sjekk om kontaktinformasjonen til brukerstøtte for din organisasjon er korrekt.

  1. Gå inn på feide.no/brukerstotte
  2. Søk på vertsorganisasjonen din
  3. Sjekk om informasjonen er korrekt og oppdatert
Oppdater kontaktinformasjonen

Er informasjonen utdatert og feil? Da kan du som Feide-administrator endre kontaktinformasjonen til vertsorganisasjonen i kundeportalen. Slik gjør du:

  1. Logg inn på kunde.feide.no
  2. Gå til «Organisasjon»
  3. Under informasjon om vertsorganisasjonen, velg «Rediger».

Du kan her legge inn telefonnummer, e-post-adresse og en lenke til en nettside med mer informasjon.

Se våre anbefalinger for hva en brukerstøtte-side bør inneholde

Husk at kontaktinformasjonen du legger inn her bør gå til et felles kontaktpunkt som flere ansatte på brukerstøtte har tilgang til, og ikke direkte til enkeltpersoner.

Merk: Det kan ta én time før denne informasjonen er oppdatert på nettsiden.

Opprett egen side for Feide-pålogging og support 

Over halvparten av alle organisasjoner i Feide har kun registrert e-post eller telefon som eneste kontaktpunkt. 

Ved å opprette en egen nettside med informasjon om hva brukerne kan gjøre hvis de opplever problemer, gjør du det enklere for både brukerstøtte og Feide-brukerne. På denne måten vil du redusere antall henvendelser om enkle problemer som brukerne kan løse selv.

Det er viktig at denne siden ligger åpent ute, slik at brukerne kan nå den i en situasjon der de ikke kan logge inn med Feide.

Her er noen eksempler på hvordan en slik side kan se ut:

Denne siden bør ha informasjon om:

Hvordan tilbakestille passord?

Her anbefaler vi at dere lenker til en selvbetjent løsning, som for eksempel «Klikk her for å tilbakestille passordet ditt». 

Hvis dere har gitt lærere eller IKT-ansvarlige rettigheter og ansvar for å hjelpe brukerne med å tilbakestille passord, må dere oppgi kontaktpunkt for dette. Oppgi også forventet svartid på henvendelser.

Husk at kontaktinformasjonen du legger inn her bør gå til et felles kontaktpunkt som flere ansatte på brukerstøtte har tilgang til, og ikke direkte til enkeltpersoner.

Hvordan opprette en ny Feide-bruker?

Gi informasjon om hvordan brukerne får laget en Feide-bruker. Dette kan være lenke til en selvbetjent løsning, eller informasjon om hvem de skal kontakte. 

Husk at kontaktinformasjonen du legger inn her bør gå til et felles kontaktpunkt som flere ansatte på brukerstøtte har tilgang til, og ikke direkte til enkeltpersoner.

Kontaktinformasjon, forventet svartid og åpningstider
  • Hvem skal de kontakte hvis de opplever problemer som de ikke kan løse ved å tilbakestille passord? 
    • Husk at kontaktinformasjonen du legger inn her bør gå til et felles kontaktpunkt som flere ansatte på brukerstøtte har tilgang til, og ikke direkte til enkeltpersoner.
  • Hva er forventet svartid ved henvendelser?
  • Hvilke dager og tidsrom vil dere besvare henvendelser og hjelpe til med passord?

Gode verktøy for feilsøking

Vi har en rekke verktøy for å hjelpe deg som Feide-administrator ved problemer med innlogging.

Les mer om feilsøking av innloggingsproblemer

Har du spørsmål?

Da kan du lese mer på ofte stilte spørsmål om Feide, eller ta kontakt på kontakt@sikt.no.