Tjenester med OIDC-konfigurasjon flyttes til kundeportalen

Vi ønsker en felles håndtering av alle tjenester i Feide, uavhengig av om de bruker SAML- eller OIDC-protokollen. Derfor flyttes alle tjenestene med OIDC-konfigurasjon fra Dataporten dashboard til Feides kundeportal. Dette skjer i slutten av juni, og tjenesteleverandører vil få en e-post når dato er klar.  

Prosessen blir som følgende:

  1. Uninett flytter alle tjenestene som er knyttet til en organisasjon over til Feide kundeportal. 
    NB! De personlige tjenestene blir ikke med over og vi anbefaler å flytte de til den organisasjonen de tilhører. Kontakt oss på kontakt@uninett.no, så flytter vi for dere. 
  2. Hver tjeneste registrert i Dataporten dashboard får en tilsvarende tjeneste i kundeportalen med en OIDC-konfigurasjon (som peker til tjeneste registrert i Dataporten dashboard).
  3. I kundeportalen kan tjenesteleverandørene avgjøre om tjeneste registrert i Dataporten dashboard tilhører en eksisterende tjeneste i kundeportalen og eventuelt flytte den dit. NB! Denne funksjonaliteten er ikke på plass enda, men vi har lagt ved skjermdumper som viser hvordan det vil se ut når man skal flytte en konfigurasjon til en annen tjeneste: 

    Skjermbilde "Velg konfigurasjonen som skal flyttes til en annen tjeneste"
    Velg "Flytt til en annen tjeneste"
    Skjermbilde "Flytt konfigurasjonen til en annen tjeneste"
    Velg tjeneste å flytte konfigurasjonen til:
    Skjermbilde: Konfigurasjonen ble flyttet. Trykk ok
    Bekreftelse på at konfigurasjonen ble flyttet.

  4. Etter at Uninett har gjennomført flyttingen, vil det ikke være mulig å lage nye tjenester eller gjøre endringer i Dataporten dashboard.

I løpet av sommeren bør alle tjenesteleverandørene gå over tjenestene og flytte de som tilhører en eksisterende tjeneste i kundeportalen (punkt 3). Dette vil gi en mye bedre oversikt for vertsorganisasjonene.

Husk å slette tjenester som ikke lengre har konfigurasjoner, da disse er tilgjengelig i tjenestesøket. Det kan du gjøre nederst på siden når du redigerer tjenesten.

Skjermbilde - Dersom tjenesten ikke lenger skal ha Feide-pålogging, kan den slettes. Knapp "Slett tjenesten"

Opprydning og vedlikehold av tjenester

Vi har oppdaget en del feil i informasjonen som ligger på tjenestene (for eksempel lenker som er utdatert). Vi oppfordrer tjenesteleverandørene til å ta en gjennomgang og oppdatere informasjonen i kundeportalen. Tjenestene ligger tilgjengelig på feide.no

Vi anbefaler dere som har tjenesteporteføljer/samletjenester bak en enkelt Feide-tjeneste om å dele opp disse i enkelttjenester. Vi har fått tilbakemeldinger at det er vanskelig å aktivere riktig tjeneste, samt gjøre risikovurderinger og opprette databehandleravtaler.

Vertsorganisasjoner

Vertsorganisasjoner har kun forholdt seg til kundeportalen for å aktivere tjenester.  Det har vært en del forvirring ettersom noe funksjonalitet i kundeportalen ikke fungerer for tjenestene med OIDC-konfigurasjon. Dette gjelder for eksempel statistikk over bruk av tjenesten og muligheten til å laste ned databehandleravtale.

Det at tjenestene med OIDC-konfigurasjon vises som egne tjenester, skaper forvirring dersom de også finnes med SAML-konfigurasjon. Da er det vanskelig å vite hvilken tjeneste som skal aktiveres. Tjenesteleverandørene vil nå få muligheten til å rydde opp slik at tjenestene bare vises som én i kundeportalen.