Forbedret foreldre-barn funksjonalitet skal bidra til å styrke samarbeidet mellom skole og hjem.
Uninett fikk i 2019 et oppdrag fra Udir om å tilgjengeliggjøre data om hvem som er foresatt. Foresatte skal kunne logge inn på tjenester som støtter foresatte-innlogging ved bruk av ID-porten, og få tilgang til informasjon knyttet til sine barn. Det vil også bli mulig å hente ut hvilke barn som er tilknyttet en foresatt.
Status per februar 2021
Uninett har allerede kommet på god vei med implementering av en løsning. Det arbeides per i dag med å utvikle et API som benytter seg av informasjon om foresattes fødselsnummer. Informasjonen må legges inn i vertsorganisasjonenes Feide-kataloger. Rent teknisk realiseres det gjennom et nytt attributt som ligner på norEduPersonNIN. Løsningen forventes å være klar til å piloteres i løpet av andre kvartal i 2021.
Videre arbeid
Prosessen er allerede godt i gang, og videre arbeid er:
- Fiktiv, men reell informasjon om foresattes fødselsnummer må fylles ut for testbrukere slik at det kan testes ut i praksis.
- Udir identifiserer vertsorganisasjoner og tilknyttede tjenesteleverandører som vil delta i pilot for å teste ut den nye funksjonaliteten, og organiserer arbeidet med å samle inn erfaringer.
- Pilotperiode
- Ut fra erfaringene som gjøres i piloten, vil Uninett og Udir i samarbeid beslutte hvorvidt løsningen skal settes i produksjon eller avvikles.
- Dersom løsningen skal settes i produksjon må eventuelle nødvendige endringer gjøres før produksjonsdato.
- Avklare hvorvidt det nye attributtet skal medføre en ny versjon av Feides informasjonsmodell (Feide-skjema).
Følg med på veikartet vårt for å følge med fremdriften
Er du vertsorganisasjon eller tjenesteleverandør som ønsker å delta i pilot på foreldre-barn funksjonalitet, ta kontakt på feidepost@udir.no.