Digital undervisning ga høyeste antall Feide-innlogginger noensinne

Mandag 16. mars var dagen da hele utdannings-Norge skulle gjennomføre nettundervisning hjemmefra, og det var knyttet stor spenning til hvordan de digitale systemene ville håndtere pågangen. Uninett forventet stort trykk på Feide når elever, studenter og ansatte i hele landet skulle logge seg på samtidig. 

Rekordmange innlogginger

Forventningene skulle vise seg å være riktig. Mandag ble det satt rekord med hele 1 751 699 innlogginger på én dag.

– Frem til i går var dagsrekorden på 1 050 000. På en normal hverdag ligger antallet innlogginger på mellom 800 000 til 1 000 000, forklarer avdelingsdirektør i Uninett, Hildegunn Vada.

Feide hadde i en kort periode rundt kl. 9 på mandag noen tregheter da pågangen på tjenesten var som størst, og enkelte brukere fikk ikke logget inn. Men dette ble fort løst, og tjenesten har siden vært i stabil drift uten problemer.

LES OGSÅ: – Kunnskaps-Norge trenger digital akutthjelp

Økte kapasiteten

 Mandag kveld og i løpet av natten ble kapasiteten til Feide utvidet for å være i forkant av trafikkøkningen. Tirsdag 17. mars hadde en topp på 5750 innlogginger i minuttet, og Feide har taklet den økte trafikken fint, sier Vada.

Man kan også av Feide-statisikken se at denne situasjonen gir et noe annet bruksmønster enn hva som er vanlig. Innloggingstoppen på morgenen er litt senere enn vanlig, og innloggingene sprer seg mer utover dagen.

Mer bruk av digitale læremidler

Det er også tydelig at omleggingen til nettbasert undervisning har satt fart på bruken av digitale læremidler. De siste 7 dagene har 350 tjenester med Feide-innlogging blitt tatt i bruk av utdanningsinstitusjonene. Til sammenligning ble det i snitt tatt i bruk 93 nye tjenester i uka de første 8 ukene i 2020.

Åpner Feide for alle skoler

Mandag 16. mars gikk Uninett og Utdanningsdirektoratet ut med en løsning for skoler som ikke er tilknyttet Feide. Mange digitale læringsressurser krever Feide-innlogging, og løsningen er ment for å sikre at alle har tilgang til ressursene de trenger for å gjennomføre undervisningen i denne situasjonen. 

Publisert 17.03.2020